• ساعت : ۱۴:۴:۸
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۸/۱۶ 
  • کد خبر : ۶۲۸۸
تاثیر مواد غذایی در دوران ریكاوری كووید-۱۹
تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا، تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد.

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه ایران، تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد.

مهندس فرحناز کشوری فرد کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به بررسی مقاله‌ای تحت عنوان تاثیر مواد غذایی و مواد مغذی در دوران ریکاوری کووید ۱۹ پرداخت.
بیماری کووید ۱۹ تا تاریخ ۴ مارچ ۲۰۲۱، صد و چهارده میلیون مبتلای شناخته شده و نزدیک سه میلیون نفر کشته داده است. اما در عین حال درصد زیادی از مبتلایان به این ویروس بهبود یافته و در دوران ریکاوری به سر می‌برند.
وی ضمن اشاره به اهمیت تغذیه مناسب در دوران کرونا افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در افرادی که تغذیه نا مناسبی دارند بیشتر است، همچنین در دوران ابتلا تغذیه مناسب اهمیت زیادی در بهبودی دارد.

کارشناس مسئول آزمایشگاه کنترل غذا و دارو در ادامه  با استفاده از داده های آماری قید شده در این مقاله، به بررسی تاثیر مصرف مواد غذایی خاصی در طول ریکاوری کرونا در ۱۷۰ کشور جهان پرداخت. گروه بندی کشورها با توجه با شاخص GHI (مقدار شاخص فقر) انجام شده است. با استفاده از این شاخص می‌توان کشورها را هم از نظر کیفیت تغذیه هم از نظر در دسترس بودن مواد غذایی تفکیک نمود. متاسفانه در کشورهایی که GHI بالا می‌باشد شاخصی برای تشخیص مواد غذایی تاثیر گذار در رویه ریکاوری کووید ۱۹ وجود ندارد.

کشور ها با استفاده از این شاخص به ۴ گروه تقسیم شده اند.
گروه اول: کشورهایی که شاخص فقر آن‌ها کاملا حذف گردیده است مانند آمریکا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و اروپای غربی.
گروه دوم : کشورهایی با شاخص فقر بسیار کم مانند آمریکای جنوبی، مکزیک و کشورهای مرکزی آمریکای جنوبی.
گروه سوم: کشورهایی که شاخص فقر کمی دارند مانند ایران، آلبانی، اکراین، روسیه.
گروه چهارم: کشورهایی با شاخص فقر بالا مانند کشورهای آفریقایی، فیجی، یمن، پاکستان و ویتنام.

مصرف موادی مانند غذاهای دریایی، گوشت، لبنیات، نوشیدنی‌های الکلی، محصولات گیاهی، سبزیجات، مغزهای خوراکی، روغن گیاهی و ... در این چهار گروه بررسی شده است.
غذاهایی با ریشه حیوانی که پر از کلسترول هستند، شاید باعث بیماری‌های متعدد شوند اما تحقیقات نشان داده مقدار مناسبی از کلسترول باعث تقویت سیستم ایمنی نسبت به عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌شود.
غذاهایی که منبع زینک و رتینول هستند نیز در دوران ریکاوری نقش زیادی داشته اند. گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی که ازاین دست منابع هستند در کشورهای گروه اول به صورت سیستماتیک با ویتامین D غنی می‌شوند.
از میان مواد غذایی بررسی شده، سبزیجات و فرآورده‌های گیاهی بیشترین تأثیر را در پروسه ریکاوری کووید ۱۹ داشته اند. دلیل این تاثیر وجود ویتامین E در روغن‌های گیاهی و همچنین وجود امگا۳ در روغن‌های سویا و دانه کلزا است. تنها ماده ای که در دوران ریکاوری کووید ۱۹ تاثیر منفی دارد نوشیدنی‌های الکلی است که نه تنها باعث ایجاد مشکلات کبدی شده، بلکه سبب ایجاد مشکلات ریوی و در نهایت کندتر شدن پروسه بهبودی می‌شود.

یکی از موثرترین روش‌های گذراندن راحت دوران ریکاوری کووید ۱۹ داشتن رژیم غذایی مناسب است. غذاهایی که دارای مقدار زیادی لیپید، پروتئین، آنتی اکسیدان و ریزمغذی‌ها هستند به تسریع دوران ریکاوری کمک شایانی می‌کنند. غذاهایی که ویتامین‌های متعدد مانند ویتامین D و ویتامین E دارند در تقویت سیستم‌های دفاعی بدن و سرعت بخشی به روند درمان نقش چشمگیر دارند. در کشور ما ایران بیشتر مواد مغذی ذکر شده در بالا موجود اند و ریکاوری را برای کسانی که در حال گذراندن دوران نقاهت خود هستند آسان می‌سازد.

جهت دسترسی به نسخه اصلی مقاله اینجا کلیک کنید.


آدرس پورتال دانشگاه علوم پزشکی قزوین: http://www.qums.ac.ir
آدرس پورتال مرکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی: http://hpsr.qums.ac.ir
 

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    V6.0.9.0